„Czas na zdrowie”
Można długo i na wielu lekcjach przekazywać uczniom suchą wiedzę na temat zdrowia, w ich odczuciu- przynudzać, ale można tez inaczej...
Starannie przygotowany i sprawnie przeprowadzony Projekt Profilaktyczno-Zdrowotny pod hasłem „Czas na zdrowie” cieszył oko całą gamą, pomysłowych i kolorowych dekoracji, plakatów z krótkimi, ale jakże trafnymi hasłami typu: „Kto je co dzień jedno jabłko, ten lekarza widzi rzadko” lub „Jedz warzywa i owoce, będziesz miał tajemne moce” oraz niecodziennych inicjatyw kulinarnych w formie potraw, ciast, deserów z owoców i warzyw. Ilość przygotowanych przez uczniów potraw, ich estetyka i finezja wykonania wzbudziła zdumienie i podziw komisji konkursowej złożonej z dyrektora, nauczycieli i pracowników szkoły. Wygrał tort szpinakowy i „bezludna wyspa”- przykuwająca wzrok potrawa z owoców, ale pola im nie ustępowały kolorowe piramidki owocowe, barwne ciasta owocowe i sałatki warzywne i owocowe w tym jedna, podana w skorupie pełnego arbuza. Po szkole wędrowały, przez pół dnia, kosze pełne jabłek, którymi częstowali się uczniowie i nauczyciele. Nie sposób też wymienić wszystkich nagrodzonych potraw i wykonanych plakatów. Zaangażowanie uczniów w prace projektu przeszło nasze najśmielsze oczekiwania.
Dzień pierwszy projektu( 31 maj)- to tzw. „Dzień Jabłka”- uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum zebrali się na sali gimnastycznej. Zobaczyli ciekawą prezentację multimedialną na temat wartości odżywczej produktów i zdrowego żywienia oraz film, który w lekkiej i przystępnej formie pokazał na czym polega zdrowy styl życia i jak należy rozumieć prawidłową, bogatą w witaminy i mikroelementy dietę. Uczniowie klas pierwszych i drugich gimnazjum wystawili też humorystyczną scenkę pt. „Paweł i Gaweł”- rodzaj satyry na uczniowskie stereotypy żywieniowe i ruchowe.
W tym dniu atrakcji nie zabrakło też dla najmłodszych. Również i dla nich przygotowano prezentację na temat zdrowego żywienia i przeprowadzono, tak lubiany przez dzieci najmłodsze, konkurs wiedzy na temat bezpieczeństwa i zdrowego odżywiania się. Rozdano liczne, kolorowe zabawki w formie nagród za posiadaną wiedzę oraz częstowano każde dziecko pięknym czerwonym jabłkiem.
Dzień drugi projektu ( 2.06) to „Dzień Pomarańczowy”. Już od wczesnego rana liczna grupa uczniów wykonywała naturalne soki z jabłek i marchewki, a ilość soku była tak duża, że poczęstowano wszystkich chętnych uczniów, a w pierwszej kolejności tych, którzy wygrali konkursy klasowe na najciekawszą i najpiękniejszą potrawę warzywno-owocową. Sokiem częstowano również nauczycieli w pokoju nauczycielskim i maluchy w klasach pierwszych i drugich. Znów uczniowie zgromadzili się na sali gimnastycznej. Zobaczyli ciekawy film na temat roli ruchu na każdym etapie życia człowieka, zwłaszcza we wczesnym jego etapie. Wytknięto im” lewe” zwolnienia lekarskie z zajęć w-f, nadmiar czasu spędzanego przy komputerze. W drugiej części zajęć poruszono gorący temat modnych dziś suplementów diety (film, prezentacja), które są wszechobecne w sprzedaży, a nachalna reklama nadaje im właściwości niemal magiczne. Uczulono młodzież na przyjmowanie ich bez zaleceń lekarza, w nadmiarze, jako środek dobry na wszystko- tzw. magiczna pigułka, która pomoże schudnąć dziewczynom lub nabrać masy mięśniowej chłopcom. Ostrzeżono, że środki te często niebezpieczne i szkodliwe dla zdrowia, gdyż zawierać mogą w swoim składzie substancje czynne niewiadomego pochodzenia, czasem są też sfałszowane- zwłaszcza te zakupione w Internecie. Na koniec Pani Hausman, pomysłodawczyni i organizator projektu, podziękowała wszystkim zaangażowanym w to przedsięwzięcie uczniom, pogratulowała zwycięzcom konkursów.
Organizator i realizator projektu: Jolanta Hausman i Wandą Gruszka